کد خبر: ۳۳۲۶۱
|
۰۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰

بودجه پارک‌های علم و فناوری در هاله‌ای از ابهام| سهم ناچیز پارک‌ها از بودجه ۱۴۰۲

طبق بررسی‌های انجام شده سال گذشته در قالب تبصره ۱۴ بودجه، برای حمایت از پارک‌ها و دانشگاه‌ها ۷۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که از این میزان، ۲۰۰ میلیارد مربوط به پارک‌های علم و فناوری تعلق بگیرد؛ اما حتی یک ریال از این محل به پارک‌ها و حوزه فناوری تخصیص نیافت.

مریم سوملایر

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» یکی از ارگان‌ها و نهادی که امروزه به توسعه کسب وکار‌های خرد و کلان کمک می‌کند پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد است که این مراکز نقش قابل توجهی را در ارائه خدمات به این شرکت‌ها دارند. می‌توان گفت که پارک علم و فناوری حلقۀ اتصال مراکز علمی پژوهشی با کارآفرینی است و افراد زیادی در این بستر به تولید علم و ایده‌پردازی مشغول‌اند. در پارک علم و فناوری علاوه بر فضای کاری برای کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط، امکانات متنوعی برای توسعۀ فناوری و تبدیل علم به تولید موجود است.

براساس این گزارش هدف از شکل گیری پارک‌های علم و فناوری ایجاد راه ارتباطی میان دانش و صنعت است. این قبیل پارک‌ها امکانات لازم برای پژوهش و انتقال دست‌آورد‌های آن به کارآفرینان را فراهم می‌کنند. از این طریق، پیشروی دانش در کشور با پیشروی صنعت همگام می‌شود و این دو با هم‌افزایی به اقتصاد کشور کمک می‌کنند. با توجه به تعریف مؤسسۀ بین‌المللی پارک‌های علم و فناوری، هدف اصلی پارک علم و فناوری کمک به جامعۀ خود است؛ بنابراین پارک‌های علم و فناوری در سراسر دنیا با هدف کلی توسعه فناوری و کسب و کار‌های دانش محور تشکیل شده‌اند و با توجه به وضعیت محیطی و سیاستگذاری‌های کلان در سطح داخلی و خارجی پارک، چشم‌انداز‌ها و مأموریت‌های متفاوتی را دنبال می‌کنند.

براساس این گزارش از مهم‌ترین پارک‌های علم و فناوری ایران، پارک فناوری پردیس، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و پارک علم و فناوری خراسان را می‌توان نام برد.

باید به این نکته کلیدی اشاره کرد و افزود: در حقیقت پارک‌های علم و فناوری زیرساخت‌های اقتصاد دانش بنیان در یک کشور هستند. پارک واحدی است که با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در ارتباط است؛ زیرساخت‌ها و خدمات پشتیبانی به خصوص فضا‌های اداری و آزمایشگاهی را برای شرکت‌های دانش بنیان فراهم می‌کند؛ بستر لازم را جهت انتقال و توسعه فناوری، جذب سرمایه‌گذاری و ورود به بازار‌های داخلی و خارجی به وجود می‌آورد. از اینرو امروزه پارک ها، نقش عمده‌ای در موفقیت و توسعه کارآفرینی و کسب و کار دانش بنیان دارند.

در این گزارش وضعیت بودجه‌ای ۲۸ پارک علم و فناوری در لایحه بودجه ۱۴۰۲ و مقایسه آن با بودجه مصوب سال ۱۴۰۱ مورد بررسی قرار گرفته است. در بین پارک‌های علم و فناوری، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بالاترین سهم از بودجه را به خود اختصاص داده و ۲۰۵ میلیارد و ۲۶۲ میلیون تومان از بودجه ۱۴۰۲ سهم دارد و پارک علم و فناوری زنجان با ۶ میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان کمترین بودجه را در میان پارک‌ها به خود اختصاص داده است.

طبق این گزارش بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم بودجه پارک‌های علم و فناوری از بودجه دانشگاه‌ها نیز کمتر شده است تا جاییکه علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم چندی پیش با انتقاد از بودجه کم پارک‌ها در سال ۱۴۰۱ خواستار توجه بیشتر به پارک‌ها شده بود. خیرالدین در همین رابطه گفته بود: کل بودجه پارک‌های علم و فناوری کشور نصف بودجه دانشگاه تهران است. در حالی که در پارک‌های علم و فناوری اقدامات خوبی برای اشتغال‌زایی انجام شده و حمایت از آنها، کمک به توسعه اشتغال در کشور است.

همچنین امید رضایی فر مدیرکل سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم با اشاره به منفی شدن بودجه برخی پارک‌ها در لایحه ۱۴۰۲ گفته است سال گذشته در قالب تبصره ۱۴ بودجه، برای حمایت از پارک‌ها و دانشگاه‌ها ۷۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که از این میزان، ۲۰۰ میلیارد مربوط به پارک‌های علم و فناوری بود، اما حتی یک ریال از این محل به پارک‌ها و حوزه فناوری اختصاص نیافت و در بودجه ۱۴۰۲ نیز دیدگاه حمایت از فناوری وجود ندارد که جای نگرانی دارد.

ارسال نظرات
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی